Glutenintolerans, Laktosintolerans, Matallergi, Mjölkallergi, Sojaallergi

Vad äter man när man tränar och har matintolerans eller matallergi?

Publicerad: 2011-07-10
Uppdaterad: 2020-06-20

Ifall man tränar brukar man rekommendera att man äter 5-6 små måltider varje dag utspritt över hela dagen och vid ungefär samma tider. Man brukar säga att man skall äta varierat och se till att få tillräckligt med mat i sig för att orka träna och bli bättre på det man tränar. Problemet med matintolerans och matallergi är att vissa saker som man i vanliga fall rekommenderar att äta när man tränar går inte att äta. Proteinpulver till exempel blir svårt för en person med mjölkallergi, att äta nötter som mellanmål blir svårt för den med nötallergi, att äta mer pasta blir svårt för den med glutenintolerans. Hur gör man istället?

Vad ersätter man vanliga kostråd med när man har matintolerans eller matallergi?

För att göra det enkelt så här är en lista med vanliga saker man rekommenderar att äta när man tränar och vad man kan byta ut dem mot. Kom ihåg att använda sunt förnuft och inte äta för enformig mat utan att variera dig.

Laktosintolerant

Ifall du har laktosintolerans kan man oftast dricka mjölk och äta mjölkprodukter ifall de har låg laktoshalt.
Vissa människor är känsligare mot laktos men då kan man äta laktosfria produkter istället.

Så här kan man byta ut mjölken mot låglaktos eller laktosfria produkter:

  • Mjölk – låglaktos mjölk eller laktosfri mjölk (Arla)
  • Keso – låglaktos keso (Arla)
  • Kesella – låglaktos kesella (Arla)
  • Yoghurt – låglaktos yoghurt (Valio)

Proteinpulver som innehåller mjölkprotein innehåller nästan inte innehåller laktos längre för att det blir så behandlat, men dubbelkolla alltid på paketet eller med tillverkaren.

Mjölkallergi

Så här kan man byta ut mjölken mot mjölkfria produkter:

Det finns flera hemsidor som säljer äggproteinpulver (Gymgrossisten) och sojaproteinpulver (Svenskt kosttillskott).

Nötallergi

Så här kan man byta ut nötterna mot nötfria produkter:

  • Avokado (innehåller nyttigt fett precis som nötter)
  • Drick proteinpulver eller byt ut mot en banan och ett ägg

Proteinpulver kan man köpa hos de som säljer kosttillskott till exempel Gymgrossisten och MMSports.

Glutenintolerans & sädesslagsallergi

Så här kan man byta ut till glutenfria produkter:

  • Flera typer av glutenfri pasta har dåligt näringsinnehåll, välj hellre parboiled ris eller krossat bovete i grytor (bovete är glutenfritt)
  • Grovt glutenfritt bröd (ofta har de glutenfritt bröd dåligt näringsinnehåll läs noga på innehållsförteckningen)

Sädesslagsfria, glutenfria, mjölkfria, laktosfria träningsbars / energibars

Ifall man har matallergier kan det vara svårt att hitta träningsbars eller energibars som passar. Här är ett recept på en energirik och god träningsbar som är passar flera olika special koster.

Uppdateringar

  • 2011-08-25, Har lagt till länkar till producenternas hemsidor och lagt till flera exempel på hur man byter ut maten ifall man inte tål den
  • 2011-10-11, Har lagt till länk till Träningsbars recept
  • 2012-06-16, Lade till bilden på cyklisten överst och lade källan ”Författarens egna erfarenheter…” i en lista istället för som en rad
  • 2016-11-13, Tog bort länken till Milko eftersom de köptes upp av Arla 2011-11-01.
  • 2020-06-20: Förtydligade texten.