Har du svårt att fokusera tankarna eller känns ögonen grusiga – du kanske har jodbrist?

Uppdaterad: 29 oktober, 2018
Salt utan jod
Salt utan jod

Jodbrist eller låga nivåer av jod kan ge många olika symptom

De allvarliga symptomen av jodbrist inkluderar struma, hypotyreos, dvärgväxt och försämrad kognitiv utveckling 1. Jod behövs för att sköldkörteln skall fungera. Jod ingår i de hormoner som sköldkörteln insöndrar i kroppen (T3 och T4) 2 och om du inte får i dig tillräckligt med jod då kan sköldkörteln få problem att producera de viktiga hormonerna. Hypotyreos är en sjukdom som innebär att sköldkörteln producerar för få av sköldkörtelhormonerna och jodbrist är huvudorsaken till sjukdomen om man ser till hela världen 2. Tidigare har man antagit att i västvärlden har vi tillräckliga mängder med jod i vår kost för att undvika symptom ifrån jodbrist men forskningen börjar luta åt att vi får för låga mängder jod även i vår kost i Skandinavien 3.

Mindre tydliga symptom på att sköldkörteln inte fungerar som den skall, som kan bero på låga nivåer av jod, är till exempel följande 2:

  • Extrem trötthet
  • Sömnlöshet
  • Dålig sömnkvalitet
  • Ingen sexlust
  • Rör sig långsamt
  • Minskad uthållighet
  • Pratar långsamt
  • Depression
  • Panikattacker
  • Minnesförlust
  • Dålig koncentration
  • Torra ögon
  • Grusiga ögonen
  • Suddig syn

Hur får vi i oss jod?

I Sverige har myndigheterna man valt att använda sig av joderat salt för konsumenter för att befolkningen skall få tillräckligt med jod i sig 3. I Norge har man valt att tillsätta jod i mjölk och mjölkprodukter och i Danmark tillsatte man jod i dricksvattnet, mjölk, mjölkprodukter och i kommersiellt salt som används vid produktion av bröd 3.

Förutom joderat salt i Sverige finns jod naturligt i mager fisk, skaldjur och en del alger 4. Om man jämför livsmedel och dess jod-halter toppas listan av joderat salt med 5000 µg per 100 g, på andra plats rå hummer med 700 µg och på tredje plats kokt kolja med 449 µg 5.

Att vi får i oss jod dagligen i Sverige skulle kunna lösas smidigt om allt salt som vi använde i matlagning var joderat men så är inte fallet. Det går att köpa salt i butik som inte är joderat och salt som används i färdiga produkter behöver inte vara joderat. Om du inte är medveten om vilken typ av salt du får i dig kan du oavsiktligt få låga nivåer eller till och med brist på jod.

Ät mindre salt men hur går det då med vårt jod intag?

I början av 1980-talet införde Finland rekommendationer om att minska saltintaget för att man i forskningen kunde se tydliga kopplingar mellan högt saltintag och ökad dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar 6. Även i Sverige började Livsmedelsverket sprida information för att svenska befolkningen skulle minska saltintaget.

Om man läser på Livsmedelsverkets webbsida om salt rekommenderar de att man minskar saltintaget men att man väljer joderat salt 6. Om du som läsare missar hur viktigt jod är i saltet är det lätt hänt att du minskar saltintaget men tänker inte på att få i dig tillräckligt med jod.

Jodhalt kan minska beroende på tillagningsmetod

Om du lagar mat med joderat salt kan jodhalten minska kraftigt beroende på tillagningsmetod. Studier visar att vid till exempel kokning försvinner cirka 40%, stekning 11% och mikrovågsugns tillagning 27% av tillsatt jod 7 8 . Med andra ord att salta maten med joderat salt efter tillagning eller uppvärmning i mikrovågsugn kan göra att man får i sig en högre andel jod.

Vad händer om jag har fisk- och skaldjursallergi?

För dig med matallergi uppstår ytterligare en komplikation i hur du får i dig jod. Om du har fisk- och skaldjursallergi utesluts möjligheten att kunna få i dig jod via fettfattiga fiskar och skaldjur. Då återstår joderat salt som alternativ. Se då till att salta maten efter tillagning eller efter uppvärmning i mikrovågsugn för att minska effekten av att joden försvinner på grund av tillagning.

 

1.
Niwattisaiwong S, Burman K, Li-Ng M. Iodine deficiency: Clinical implications. Cleve Clin J Med. 2017;84(3):236-244. [PubMed]
2.
Hypotyreos – fakta – Sköldkörtelförbundet. Sköldkörtelförbundet. https://skoldkortelforbundet.se/sjukdomar/hypotyreos/. Published October 29, 2018. Accessed October 29, 2018.
3.
Manousou S, Dahl L, Heinsbaek T, Hulthén L, Nyström F. Iodine deficiency and nutrition in Scandinavia. Minerva Med. 2017;108(2):147-158. [PubMed]
4.
Livsmedelsverket. Jod. https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/jod. Published March 27, 2018. Accessed October 29, 2018.
5.
Livsmedelsverkets databas. Jod. http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall#jod. Published October 29, 2018. Accessed October 29, 2018.
6.
Livsmedelsverket. Salt. https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/kostrad-och-matvanor/rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/salt. Published March 7, 2018. Accessed October 29, 2018.
7.
Rana R, Raghuvanshi R. Effect of different cooking methods on iodine losses. J Food Sci Technol. 2013;50(6):1212-1216. [PubMed]
8.
Comandini P, Cerretani L, Rinaldi M, Cichelli A, Chiavaro E. Stability of iodine during cooking: investigation on biofortified and not fortified vegetables. Int J Food Sci Nutr. 2013;64(7):857-861. [PubMed]

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.