Gravida med glutenintolerans kan behöva vitamin-B6 tillskott

Uppdaterad: 15 april, 2018

Glutenintoleranta kan behöva extra vitamin-B6 under graviditet

Om man äter en strikt glutenfri kost får man i sig mindre utav de livsmedel som är rika på vitamin-B6 såsom berikade frukostflingor, müslibars, vetekli, fullkornsvälling etc. Många utav de livsmedel med högst andel av vitamin-B6 innehåller även gluten. Det innebär att glutenintoleranta och andra som undviker gluten riskerar att få för lite vitamin-B6, och det uppmärksammade vi redan i början av 2016. Även barnläkare som forskar inom glutenintolerans börjar göra uttalanden kring risker för vitaminbrist vid glutenfri kost.

En graviditet innebär en stor omställning för kvinnans kropp och vitamin-B6 är extra intressant att ha i rätt nivåer för man har funnit kopplingar mellan förbättring av graviditets illamående och intag av vitamin-B6 kosttillskott. Om man redan i förvägen ligger i underkant i sina vitamin-B6 nivåer kan det vara bra att ta tillskott vid graviditet.

Vitamin-B6 är en vattenlöslig vitamin som inte sparas i kroppen utan överskott som inte tagits upp i kroppen följer med urinen ut igen. För att vara på säkra sidan är det bra att prata med sin barnmorska före man tar kosttillskott för att utesluta eventuella problem med andra sjukdomar eller mediciner som tas samtidigt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.