Nyhet: Vings bokningssystem tillät bara en typ av matallergi och gav problem för multiallergiker

 

Vings logotyp

Kvinna med nötallergi och skaldjursallergi ifrån Kalmar skulle flyga till Kanarieöarna men kunde inte beställa rätt mat på flyget

Kvinnan kontaktade flygbolaget som Ving anlitade (Thomas Cook Airlines) för att beställa specialmat inför resan ifrån Stockholm till Kanarieöarna. När hon berättade för personalen att hon hade både nötallergi och skaldjursallergi tog det stopp. Hon kunde inte anmäla två allergier i bokningssystemet. Med andra ord fick hon välja vilken typ av allergi som var viktigast och hoppas att maten blev rätt. Personalen hon pratade med sa att de normalt sett inte hade nötter i maten så kvinnan valde att boka mat anpassad för skaldjursallergi.

På flyget visade det sig att den beställda maten innehöll nötter. Personalen ombord på flyget sa att de hade aldrig helt nötfri mat. Den allergiska kvinnan fick äta barnmat på flyget istället.

Läs mer om den händelsen på SVT eller på Barometern.

Post Author: Thuse Lise-Lotte

Entreprenör som arbetar inom Friskvårds- och IT-branschen med olika saker såsom skribent, lärare, föreläsare och webbdesigner, massör, kostrådgivare och personlig tränare. Har multipla matallergier och matintoleranser. Fil. Mag i Informatik, Diplomerad kostrådgivare, Internationellt Licensierad Personlig Tränare och Certifierad Massör.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *