Blogginlägg: Linfröolja har hjälpt min hud och gjort att jag klarar kyla bättre

Uppdaterad: 20 mars, 2017

image

Kung Markattas linfröolja har varit bra för både hud och värmetålighet
Detta är min subjektiva upplevelse av vilken effekt linfröoljan haft på mig. Om man är intresserad finns det akademiska studier kring effekter av omega-3 men detta blogginlägg handlar om mina subjektiva intryck.

Huden var torr och spräcklig med nässlefeber liknande utslag
I mina yrkesroller som massör och framför allt fitness instruktör duschar och svettas det om vartannat. Att jag duschar två gånger dagligen händer ofta. Min hud har inte uppskattat det och med åren har huden blivit mer och mer torr med utslag. Utslagen kliar inte och känns inte men de såg rödflammiga ut och syntes kraftigt när jag blev varm. Utslagen täckte stora delar av ryggen, delar av underarmar och i byxvecken.
Jag testade många olika sätt att bli av med dem som till exempel att smörja med vanlig Bodylotion, fetare hudkräm, duscha kallt, duscha direkt efter träning och inte vänta tills jag kom hem, smörja med hudolja som moverkar eksem, duscha mer sällan och receptfri kortison salva. Att tillföra fukt hjälpte lite men fick inte bort utslagen. Kortisonkräm hjälpte för stunden men utslagen återkom.

Undersökte potentiell näringsbrist
Tillslut började jag undersöka olika bakomliggande orsaker. Torr hud, nässlefeber liknande utslag kunde bero på stress, att man blir äldre, hormoner och eventuellt näringsbrist. Jag hittade inga givna svar utan fick fortsätta att leta. Jag kunde utesluta stress för huden såg likadan ut oavsett om jag hade en lång avslappnnad period med semester eller om jag hade det oerhört stressigt. Mina hormonsvängningar i samband med menstruation kunde göra dem sämre men de försvann inte helt utan om de blev bättre så blev de sämre igen. Näringsbrist var den sista jag undersökte. Med tanke på vilken anpassad och begränsad kost jag har på grund av alla matallergier och matintoleranser så var risken överhängande. När jag gick igenom min kost insåg jag att jag inte fick i mig ett antal essentiella näringsämnen i rätt doser såsom vitamin B3, järn och vitamin D. Omega-3 saknades också. Jag fick börja leta efter sätt att få i mig ämnena.

Omega-3 källor
Då jag inte äter torsk i tillräckliga mängder (torsk innehåller låga mängder omega-3) för att få i mig den omega-3 som behövdes fick jag leta efter alternativ. Efter att ha läst om hur fisk kapslar beroende på tillverkningsmetod kan ha väldigt lite omega-3 innehåll försökte jag hitta alternativ. Linfrö visade sig vara ett alternativ. Om linfröoljan producerats utan ljus, värme och syre bibehålls ALA (en omega-3 olja) som i kroppen omvandlas till EPA och DHA. EPA och DHA är de omega-3 oljor som i vetenskapliga artiklar gett bra resultat på bland annat hjärnans funktioner.

Linfröoljan smakade illa men gav resultat
Jag hittade ett fabrikat som blev producerat på rätt sätt, Kung Markattas linfröolja, och började testa. Jag började med 1 msk (5 g) dagligen. Efter ett par dagar började huden bli mindre torr. När det passerat cirka 2 veckor var det synbar effekt på huden. Utslagen var dock inte helt borta så efter att ha kollat att det inte var förknippat med risk började jag långsamt öka dosen.
Vid doser på 15 g dagligen började utslagen blekna bort.

Om jag glömmer ta oljan börjar huden torka ut direkt
Huden ser genast torr ut om jag missar en eller två dagar med oljan. När vi åkte på semester utan oljan började utslagen träda fram igen.

Tål kyla bättre
I hela mitt liv har jag huttrat, kännt det isa ända in i märgen så snart temperaturen gick ned till 15 plusgrader eller lägre. Att duscha eller bada kallt var en plåga och att gå ut utan halsduk och vantar på höst och vinter var otänkbart.

Jag lade inte märke till det först utan det var min sambo som märkte att jag klagade mindre över kylan. När vi gick promenad i höstas så klagade jag helt plötsligt inte och dessutom hade jag öppen vinterjacka utan halsduk. Jag kände inte av att det var kallt och mina händer och ansikte kändes normala och inte som små kalla istappar.

2 Replies to “Blogginlägg: Linfröolja har hjälpt min hud och gjort att jag klarar kyla bättre”

  1. Hej!
    Vill jättegärna höra om du fortsatt med linfröoljan och något om de mer långsiktiga effekterna?
    Ha det fint!

    1. Hejsan Clara,
      effekterna håller i sig (snart 1,5 år senare). Jag äter fortfarande linfröoljan dagligen. Om jag har uppehåll ett par dagar för att jag fått slut på en flaska och inte hunnit köpa en ny märks det genast på huden som börjar torka ut. Jag har vant mig något vid doften och smaken men rynkar fortfarande lite på näsan då jag måste ta den på morgonen. Trots det är det värt det för huden mår bättre och min tolerans för kyla är fortsatt mycket bättre.
      Kul att du ville höra mer om hur det gått 🙂
      Berätta gärna om du själv provar.
      /Lise-Lotte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.