Notera uppdateringsdatum för denna sidan. Normalt sett uppdaterar vi inte alla sidor fastän nyare kunskap har kommit. Vänliga hälsningar redaktionen på Matintolerans Magazin

Uppdaterad: 06 oktober, 2016
vinter himmel
Vinter himmel

Dags att fylla på D-vitamin nivåerna inför vinterhalvåret

Under sommarmånaderna fyller de flesta människor på D-vitamin nivåerna genom att vistas ute i solen och låta solens strålar nå huden. I huden bildas D-vitamin, och de förråden räcker ett par månader för många (Livsmedelsverket, 2016). För personer som av olika skäl inte vistas ute i solen under sommarmånaderna alternativt täcker större delar av huden bildas mindre mängd D-vitamin och de personerna kan behöva äta kosttillskott även under sommaren (Livsmedelsverket, 2016).

Hur får man i sig D-vitamin?

D-vitamin finns naturligt i olika livsmedel såsom abborre, gös, skarpsill, tilapia, böckling, inlagd sill, lax, sardiner, sardeller, regnbågslax, öring, makrill, vild svamp till exempel kantarell, trattkantarell och karl johan. För personer med fisk- och skaldjursallergi och för dem som inte äter fisk flera gånger i veckan kan intaget utav d-vitamin bli för lågt (Livsmedelsverket, 2016). I Sverige berikar man mjölk med D-vitamin men för mjölkallergiker hjälper det föga.

För många kan kosttillskott vara ett sätt att få i sig tillräckliga mängder med D-vitamin, och nu efter sommarens slut kan vara ett bra tillfälle att börja med D-vitamin tillskott innan förråden med D-vitamin som genererats ifrån sommarens solstrålar börjar sina.

Referenser

  • Livsmedelsverket. (2016). Vitamin D. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/vitamin-d/. Hämtat: 2016-10-06., Uppdaterad: 2016-10-05.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.