Blogginlägg: Vad skönt att kunna tåla fruktos bättre (fruktosmalabsorption)!

Notera uppdateringsdatum för denna sidan. Normalt sett uppdaterar vi inte alla sidor fastän nyare kunskap har kommit. Vänliga hälsningar redaktionen på Matintolerans Magazin

Uppdaterad: 17 mars, 2016
Banan mellis
Banan mellis

Bananer, gröna äpplen och apelsiner

Sedan förra sommaren har jag märkt en stegvis förbättring i hur min mage hanterar fruktos (fruktsocker). Idag fungerar det så pass väl att jag kan få i mig större fruktosmängder än förut. Jag kan äta fruktsallad med en gul banan (ej övermogen), ett grönt äpple (Granny Smith, som är halvsyrlig) och en apelsin (ej för söt). De frukterna innehåller mindre fruktos än andra frukter men för ett år sedan hade det gett mig magknip, diarré och uppblåst mage.

Varför får jag problem av fruktos? – Fruktosmalabsorption

Om jag äter för mycket fruktsocker, även naturligt förekommande fruktsocker, bildas gaser, det blir diarré och magsmärtor. Det är vanliga symptom för fruktosmalabsorption som innebär att tarmen har svårt för att bryta ner fruktosen man äter och då kan de symptomen uppstå.

Varför blev magen bättre?

Magens förmåga att bryta ner fruktsocker beror på sammansättningen av bakterier i magen som underlättar matsmältningen. Hur den är uppbyggd är olika ifrån personer till person och kan förändras över tiden. De förändringar jag gjort senaste tiden är att jag sedan december nästan dagligen har ätit probiotika, d-vitaminer och Silicea (uppehåll sedan 1 vecka tillbaka). Om det är de som har gjort skillnaden i mina tarmbakteriers förmåga att hantera fruktos återstår att se eftersom jag tar ett uppehåll med dem.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.