Blogginlägg: Framsteg – jag kan äta fruktsallad med syrliga frukter utan problem (fruktosmalabsorption)

Notera uppdateringsdatum för denna sidan. Normalt sett uppdaterar vi inte alla sidor fastän nyare kunskap har kommit. Vänliga hälsningar redaktionen på Matintolerans Magazin

Uppdaterad: 15 december, 2015
Fruktssallad
Fruktssallad

Fruktsallad med tinade blåbär, grönt äpple, apelsin och banan

Dagens kvällsmål efter att ha hållit spinning och CXWORX blev fruktsallad och 4 ägg. Jag har stegvis ökat mängden frukt i min kost under de delar av veckan som innehåller mycket fysisk aktivitet för att se hur min mage tolererar det. För ett år sedan fick jag stora problem av att äta en hel banan, möjligtvis en fjärdedels grön banan kunde tolereras på en dag då magen var i bra skick. Idag kan jag äta två bananer på samma dag och de behöver inte ens vara helt gröna utan kan vara halvt gula.

Vad har jag gjort med min mage så att den klarar frukt bättre?

Havregrynsgröt till frukost och ibland till kvällsmål tror jag är en stor bidragande faktor eftersom Axa började tillverkningen av sina glutenfria havregrynsflingor i början av året och de blev kvickt en del av min vardagskost. Sedan började jag äta bananer regelbundet eftersom de är en del i den proteinsmoothie som jag började dricka ofta. I början fick jag smärre reaktioner av bananen i proteinsmoothien men med tiden blev det bättre och bättre. Sedan lade jag till probiotika med jämna mellanrum för att lugna magen i perioden då den blev instabil eller jag höll på att bli sjuk.

Varför hjälper koständringarna på fruktosmalabsorptionen?

Fruktosmalabsorption innebär att en person har svårt att bryta ner fruktos i tarmen, d.v.s. att tarmfloran har svårt att bryta ner fruktsockret som personen ätit. Mitt antagande baserat på mina egna erfarenheter utifrån de koständringar jag gjort är att havregrynen och probiotika har påverkat min tarmflora i rätt riktning så att den lättare kan bryta ner och hantera fruktosen. Det kan bero på att via havregrynen får jag i mig mer fiber än vad jag annars har i min sädesslagsfria-, baljväxtfriakost.  Probiotika tillverkas och säljs med syftet att förbättra tarmfloran så det kan antagligen ha fungerat väl i min tarmflora. Förutom kostförändringarna finns det inte några andra förbättrade omständigheter såsom mindre stress, mindre träning, mer sömn utan det är nästan tvärtom. Det senaste året har innehållit gott om både träning och stress fast sömnen är ungefär lika lång.

Nu börjar klockan visa en sen timme och jag behöver tyvärr dra mig tillbaka för att återhämta mig inför morgondagen. Då är det dags för mer träning och sedan hålla pass på kvällen 🙂

Önskar mina läsare en trevlig kväll!
/Lise-Lotte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.