Matintolerans är en ursäkt för att vara nyttigare?

Notera uppdateringsdatum för denna sidan. Normalt sett uppdaterar vi inte alla sidor fastän nyare kunskap har kommit. Vänliga hälsningar redaktionen på Matintolerans Magazin

Uppdaterad: 26 januari, 2014

GräddbullarSe det positiva i det negativa

Matintoleranser och matallergier påverkar vad vi kan äta genom att vi behöver undvika en del saker, som andra kan äta. Det kan man antingen se som något negativt eller positivt. Man kan välja att se det positivt för att det ger en ursäkt till att i sociala sammanhang välja nyttigare alternativ och det kan ge motivation till att lära sig mer om kost, nyttig kost och hur man får bättre hälsa.

Matallergi och matintolerans kan vara en chans att vara nyttigare?

Glutenintolerans innebär för de flesta att man inte kan äta saker som t.ex. bröd, pasta och vetemjöl. Man kan då ta chansen att prova en diet som utesluter de sakerna, och det är även god idé för t.ex. en viktminskning eller viktbalans. Dietister och kostrådgivare rekommenderar ofta som första steg att man antingen skär ner eller utesluter just de stärkelserika produkterna ur kosten för att minska i vikt.

Sedan kan man även ta chansen att lära sig mer om kost såsom var hittar man nyttigt fett, var finns bra vitamin/mineral källor, vilken energifördelning bör man ha under en dag.

Eftersom man redan måste göra en special anpassad kost, då kan man lika gärna göra kosten nyttigare också?

Lättare att motstå frestelser?

Det kan även vara enklare att motstå frestelser ifall de innehåller saker man inte tål, för att man mår så dåligt ifall man skulle få det i sig. Se det som något positivt!

Det är som ett inbyggt försvar mot onyttiga saker, som gör att det blir lättare att äta en nyttig och hälsosam kost.

Se upp med ersättningsprodukterna

Det kan även vara värt att nämna att de glutenfria, mjölkfria och sojafria ersättningsprodukterna inte alltid har tänkt på att vara ”nyttiga” alternativ till de produkter de ersätter. Läs nogrannt igenom ingredienserna och energi-innehållet, för att se vad du egentligen får i dig.

Källor

  • Författarens egna kunskaper i egenskap av Diplomerad Kostrådgivare

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.