Blogginlägg: Resa till Egypten med glutenintolerans, mjölkallergi och fruktosmalabsorption

Notera uppdateringsdatum för denna sidan. Normalt sett uppdaterar vi inte alla sidor fastän nyare kunskap har kommit. Vänliga hälsningar redaktionen på Matintolerans Magazin

Uppdaterad: 28 september, 2015

Senso mall, HurghadaNu är jag tillbaka igen efter en härlig semester i Egypten, Hurghada och kan verkligen varmt rekommendera det i decembers kyla och mörker. Det var mellan 25-28 grader på dagen och på kvällen och natten sjönk det till 15-17 grader. Det var trevlig hotellpersonal, taxichaufförer, butiksägare och bra service. Det fanns flera olika typer av utflykter som man kunde åka på och jag valde att åka 1 dag till Luxor där jag fick se otroliga kulturminnen såsom Luxor templet, Karnak templet, Konungarnas dal och 3 st farao gravar, Memnon stoderna och mycket mer.

Hur överlever man en sådan resa med glutenintolerans, mjölkallergi, fruktosmalabsorption och allmänna stora problem med tillsatser i mat? Jo man tar med sig en liten kokplatta, stekpanna, tvättsvamp, diskmedel, stekspade och lagar diskret mat på hotellrummet. Jag köpte fryst köttfärs och färska ägg i lokala butiker, stekte själv på rummet med öppna balkongdörrar och åt på papptallrikar som jag hade med mig. Sedan kunde jag köpa apelsiner, gurkor och vatten som jag kunde komplettera med. Jag hade beställt frukost på hotellet så varje morgon åt jag 4 st kokta ägg, och det fungerade alldeles utmärkt. Någon dag blev jag något dålig men det var för att jag chansade och tog stekt potatis och skivad gurka. Jag är tyvärr så känslig att ifall gluten, mjölk eller något annat jag inte tål hamnar i närheten av min mat så reagerar min kropp.

Jag får säga att resan till Hurghada var en total succé! Jag hade väldigt få och milda reaktioner (trötthet och lite diarré) och hade överlag en underbar semester trots alla mina problem med mat.

Ifall det hade funnits hotellrum med kök till motsvarande prislapp, så hade jag självklart valt det men då det inte fanns så fick det bli alternativet med kokplatta som fungerade förträffligt bra.

Jag åkte till Triton Empire Inn och de hade mycket god service, fast det var ett enkelt hotell (2-stjärnigt). Triton Empire Inn tillhör en kedja av hotell som låg intill så jag hade tillgång till en stor all-inclusive restaurant, fin sand strand, gym/jacuzzi/massage mot betalning och wifi mot betalning.

Fakta om resan:

• Researrangör: Fritidsresor
  • Hotell: Triton Empire Inn (2 stjärnigt hotell med fantastisk service)
  • Plats: Hurghada, Egypten
  • Tid: 2012-12-11 – 2012-12-18
  • Temperatur: 27-29 grader till 15-17 grader (natten)
  • Utflykt: 1 dag till Luxor med en lokal researrangör, fick engelsk guide
  • Resekostnad: 4300 kr (flyg, hotell, transfer, frukost, dubbelrum, ensamboende)
  • Utflyktskostnad: 450 kr (bussresa, engelsk guide, frukost, lunch, inträde till kungarnas dal och 3 gravar, Karnak templet, besökte även Luxor templet, Memnon stoderna)

Hoppas jag inspirerade någon till en resa till det underbara Hurghada!

på väg in Tui-fly Fritidsresors egna flygbolag. Jag tog chansen till ett par sekunder mer sol innan jag återvände till mörkret.

En stängd park i Hurghada och i bakgrunden fanns en av flera stora moskéer som fanns i Hurghada.

Den fantastiska utsikten över Hurghada som fanns ifrån taket på Triton Empire Inn.

Den privata stranden som tillhörde mitt hotell. En liten strandremsa där alla turisterna trängdes.

New Marina som var väldigt vackert men precis bakom husen var det helt vanliga gamla och förfallna hus som det fanns lite överallt i Hurghada.

Här var en äkta kopia av en Adidas sko 😉

Senso mall som var det stora köpcentrum där jag gick en runda och shoppade. Kändes otroligt vilka skillnader det fanns mellan basaren där vanliga egyptier handlade och detta stora köpcentrum.

En vanlig gata i Hurghada i hotellområdet i Down Town.

En övergivet höghus med lägenheter. Det fanns hur många som helst av dem och det byggdes nya hela tiden, men inga egyptier hade råd att bo i dem.

Beduiner som stod vid bussrastplatsen på väg till Luxor. De stod med sina små barn på åsnor och ville ha 1 dollar för en närbild.

Uppdateringar

• 2012-12-21, Lade till bilder ifrån resan
  • 2015-09-28, Korrigerande stavningen på fruktosmalabsorption

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.