Fruktosmalabsorption – att få magproblem av frukter och fruktos

Notera uppdateringsdatum för denna sidan. Normalt sett uppdaterar vi inte alla sidor fastän nyare kunskap har kommit. Vänliga hälsningar redaktionen på Matintolerans Magazin

Uppdaterad: 29 februari, 2016

Fruktosmalabsorption (Dietary Fructose Intolerance)

Ungefär 30% av alla i Europa och Asien har någon form av fruktosmalabsorption och det betyder att man har problem att bryta ner fruktos. Ifall någon med fruktosmalabsorption äter livsmedel med fruktos så kan inte fruktosen brytas ner ordentligt i tunntarmen och fruktosen följer med ner i tjocktarmen. Det betyder att bakterierna i tjocktarmen använder fruktosen som energi och det bildas gaser och en eller flera av de symptomen som listas nedan.

Symptom för fruktosmalabsorption

  • gaser i magen
  • svullen mage
  • magont
  • diarré eller förstoppning
  • viktuppgång
  • kräkningar (ifall stora mängder fruktos intas)
  • yrsel
  • mild depression
  • trötthet
  • m.fl.

Vilka livsmedel innehåller mycket fruktos?

Det intressanta är förhållandet mellan fruktos och glukos i livsmedlen för glukosen tar delvis ut den negativa effekten av fruktosen och hjälper till att bryta ner fruktosen i tunntarmen. Det finns livsmedel som är sämre och livsmedel som eventuellt kan ätas. Det är individuellt vilka livsmedel som ligger innanför eller utanför gränsen på grund av det är olika ifrån person till person mycket fruktos man kan bryta ner.

Livsmedel att undvika vid fruktosmalabsorption

  • äpplen
  • päron
  • vindruvor
  • torkad frukt
  • dadlar
  • fikon
  • vattenmelon
  • honung
  • russin
  • m.fl.

Livsmedel som eventuellt går bra vid fruktosmalabsorption

  • citron
  • apelsin
  • nektariner
  • blåbär
  • grapefrukt
  • mogna bananer
  • rabarber
  • m.fl.

Medfödd fruktosintolerans (Hereditary Fructose Intolerance)

Det finns en sjukdom som heter Hereditary Fructose Intolerance (HFI) och det betyder att man föds fel i ämnesomsättningen och fattas enzymet aldolase B som behövs för att bryta ner fruktos. Det är en allvarlig sjukdom som eventuellt kan göra att njurarna att slutar fungera. Denna sjukdomen skall inte förväxlas med fruktosmalabsorption som nämns ovan då denna sjukdomen är medfödd och har väldigt allvarliga och potentiellt livshotande symptom.

Symptom för medfödd fruktosintolerans (HFI)

  • kräkningar
  • lågt blodsocker
  • huden blir gul
  • blödningar
  • lever förstoring
  • m.fl.

För att läsa mer om fruktosmalabsorption (DFI) och medfödd fruktosintolerans (HFI) så finns det många internationella hemsidor med listor på livsmedel och vad man kan prova respektive undvika. Kom bara ihåg att det är väldigt individuellt vad man kan äta respektive inte äta. För att testa ifall man har fruktosmalabsorption kan man undvika alla livsmedel med hög fruktoshalt i en vecka och sedan prova att äta ren fruktos (finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker) för att se ifall man visar några av symptomen ovan. Var bara försiktig och uteslut andra typer av matintolerans eller matallergi först så det inte är det som ställer till problem. På internationella sidor kan fruktosmalabsorption heta Fructose Intoleranse eller Fructose Malabsorption och den ärftliga typen kan heta Hereditary Fructose Intolerance. Det är dock olika på olika sidor så läs noggrant. I Sverige är detta relativt okänt än så länge men i andra länder, t.ex. USA har det varit känt sedan 2008-2009 och det finns en mängd uppsatser, rapporter och böcker kring ämnet.

Källor

Uppdateringar

  • 2014-02-09, Uppdaterade länken till Danska läkarhandboken eftersom de hade flyttat på innehållet
  • 2015-09-28, Korrigerande stavningen på fruktosmalabsorption
  • 2016-02-29, Tog bort länken till Danska läkarhandboken då hemsidan har blockerat personer som surfar in ifrån Sverige eller Norge.

2 Replies to “Fruktosmalabsorption – att få magproblem av frukter och fruktos”

  1. du skriver att fruktosmalabsorbation kan leda till övervikt. jag har för några månader sedan övergått till vegansk kost och har gått upp i vikt, vilket jag blev förvånad och besviken över. jag äter nu väldigt mycket grönsaker och frukt inkl äpple, jordgubbar, päron m.m samt råg, linser, bönor etc. jag äter INTE några ”veganersättningsprodukter” som qournburgare och liknande och undviker sockerfällor. Kan min viktuppgång bero på frukten? jag är gasig och uppsvälld men trodde det berodde på bönorna. tacksam för svar!

    1. Hejsan Sara,
      enligt den danska läkarhandboken är ett av symptomen för fruktosmalabsorbation övervikt, men tyvärr kan man inte komma åt hemsidan längre då danska myndigheterna har valt att inte längre dela innehållet med svenskar och norrmän. Det finns även flera andra symptom såsom gaser, magsmärtor, problem med avföringen.
      När jag arbetar med kostrådgivning ser jag många kunder som har svårt att minska i vikt när de äter en kost som innehåller mycket kolhydrater, sannolikt för att kolhydrater är den energikälla som enklast sätter sig lagras som fett på kroppen och dessutom ger sämre mättnadskänsla än protein eller fett som gör att de generellt får i sig för mycket energi.
      Med andra ord kan viktuppgången bero på att med en vegansk kost ökar troligtvis ditt intag av kolhydrater som ger mindre mättnadskänsla, så att man äter mer mat och får i sig mer energi än vad man behöver. Om man får i sig mer energi än vad man behöver under en period då sparar kroppen undan det som bland annat kroppsfett.
      Jag hoppas att det besvarar din fråga 🙂
      Har du fler frågor om kostrådgivning får du gärna höra av dig. Jag erbjuder kostrådgivning via telefon/Skype eller på kontoret i Malmö, mot betalning.
      Mvh Lise-Lotte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *