«

»

Skriv ut detta Inlägg

Vad äter man när man tränar och har matintolerans eller matallergi?

Vilken mat eller kost brukar man rekomendera när man tränar?

Ifall man tränar brukar man rekomendera att man äter 5-6 små måltider varje dag utspritt över hela dagen och vid ungefär samma tider. Man brukar säga att man skall äta varierat och se till att få tillräckligt med mat i sig för att orka träna och bli bättre på det man tränar. Problemet med matintolerans och matallergi är att vissa saker som man i vanliga fall rekomenderar att äta när man tränar går inte att äta. Proteinpulver till exempel blir svårt för en person med mjölkallergi, att äta nötter som mellanmål blir svårt för den med nötallergi, att äta mer pasta blir svårt för den med glutenallergi. Hur gör man istället?

Vad ersätter man vanliga kostråd med när man har matintolerans eller matallergi?

För att göra det enkelt så här är en lista med vanliga saker man rekomenderar att äta när man tränar och vad man kan byta ut dem mot. Kom ihåg att använda sunt förnut och inte äta för enformig mat utan att variera dig.

Laktosintolerant

Ifall du har laktosintolerans kan man oftast dricka mjölk och äta mjölkprodukter ifall de har låg laktoshalt.
Vissa människor är känsligare mot laktos men då kan man äta laktosfria produkter istället.

Så här kan man byta ut mjölken mot låglaktos eller laktosfria produkter:

  • Mjölk – låglaktos mjölk eller laktosfri mjölk (Arla, Milko)
  • Keso – låglaktos keso (Arla)
  • Kesella – låglaktos kesella (Arla)
  • Yoghurt – låglaktos yoghurt (Valio)

Proteinpulver som innehåller mjölkprotein innehåller nästan inte innehåller laktos längre för att det blir så behandlat, men dubbelkolla alltid på paketet eller med tillverkaren.

Mjölkallergi

Ifall du har mjölkallergi blir man dålig av mjölkproteinet och man kan inte äta laktosfria produkter.

Så här kan man byta ut mjölken mot mjölkfria produkter:

  • Mjölk – sojamjölk, havremjölk eller rismjölk (Alpro, GoGreen, Carlshamn)
  • Filmjölk/Yoghurt – Rapsy Frutty
  • Matlagningsgrädde – Rapsy Matlagningspulver
  • Proteinpulver (whey protein, som görs på mjölkprotein) – sojaproteinpulver eller äggproteinpulver eller ät mer protein till exempel ägg, kött eller fisk

Det finns flera hemsidor som säljer äggproteinpulver (Gymgrossisten) och sojaproteinpulver (Svenskt kosttillskott).

Nötallergi

Ifall du har nötallergi blir du väldigt dålig av nötter och det finns i många produkter.
Ofta rekomenderar man nötter som mellanmål när man tränar eller så finns det träningsbars till efter träningen.

Så här kan man byta ut nötterna mot nötfria produkter:

  • Nötmix/nötter som mellanmål – avokado (innehåller nyttigt fett precis som nötter)
  • Träningsbars (en del av dem kan innehålla spår av nötter) – drick proteinpulver istället eller byt ut mot en banan och ett ägg

Proteinpulver kan man köpa hos de som säljer kosttillskott till exempel Gymgrossisten, Svenskt kosttillskott och Fitnessbutiken.

Glutenintolerans & sädesslagsallergi

Ifall du har glutenintolerans eller sädesslagsallergi blir dålig av vete och eller sädesslag och behöver byta ut dem.

Så här kan man byta ut till glutenfria produkter:

  • Pasta – ris/potatis (glutenfri pasta har dåligt näringsinnehåll, välj hellre parboiled ris eller krossat bovete i grytor bovete är en ört och är glutenfri)
  • Bröd – grovt glutenfritt bröd (ofta har de glutenfritt bröd dåligt näringsinnehåll läs noga på innehållsförteckningen)

Sädesslagsfria, glutenfria, mjölkfria, laktosfria träningsbars / energibars

Ifall man har matallergier kan det vara svårt att hitta träningsbars eller energibars som passar. Här är ett recept på en energirik och god träningsbar som är passar flera olika special koster.

Källor

  • Författarens egena erfarenheter av sädesslagsfri kost och träning sedan 2006

Uppdateringar

  • 2011-08-25, Har lagt till länkar till producenternas hemsidor och lagt till flera exempel på hur man byter ut maten ifall man inte tål den
  • 2011-10-11, Har lagt till länk till Träningsbars recept
  • 2012-06-16, Lade till bilden på cyklisten överst och lade källan ”Författarens egna erfarenheter…” i en lista istället för som en rad

Om författaren

Lise-Lotte Thuse

Jag är Diplomerad Kostrådgivare sedan våren 2013, Internationell Licensierad Personlig Tränare sedan vintern 2013, gruppträningsinstruktör sedan 2009 och har en Fil. kand och Mag. Kand inom Informatik och är IT-konsult.
Jag lever med matintolerans och matallergi som jag upptäckte i 2006. Har ett brinnande intresse för att lära mig mer om matintolerans och matallergi i förhoppningen om att kunna leva ett normalt liv.
Jag delar gärna med mig av mina kunskaper, erfarenheter och tips som jag samlar på denna hemsidan och bloggen. :)
Twittrar på: twitter.com/matintolerans
Facebooksida www.facebook.com/matintolerans

Permalänk till denna artikel: http://www.matintolerans.se/2011/07/10/vad-ater-man-nar-man-tranar-och-har-matintolerans-eller-matallergi/

2 kommentarer

  1. Josefine

    Jag ammar och kan inte äta/dricka varken mjölk-, soja-, eller äggprotein. Vad rekommenderar du då för proteinpulver?

    1. Lise-Lotte Thuse

      Hejsan Josefine,
      proteinpulver görs antingen på mjölkprotein, sojaprotein eller äggprotein men man kan även hitta köttproteinpulver.
      Jag har inte provat köttproteinpulvret, och jag skulle tveka att rekommendera det då du ammar eftersom det finns diverse tillsatser i det.
      Jag skulle egentligen rekommendera att du lägger till extra protein i kosten naturligt med mat som är proteinrik som du tål och som är bra för din baby.
      Livsmedel som är proteinrika är kött, fisk, ägg och bönor, och fisk, nötkött och kyckling är ett bra alternativ. Ifall din baby inte har problem med ägg är det den allra bästa proteinkällan eftersom kroppen kan ta upp det protein bäst av alla proteinsorter.

      Ifall du ändå är nyfiken på köttproteinet har t.ex. Gymgrossisten märket Carnivor.

      Lycka till,
      Mvh Lise-Lotte

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Du kan använda följande HTML etiketter och attribut: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current day month ye@r *